Tüketici Hukukunda Ayıplı Mal
Tüketici Hukukunda Ayıplı Mal
Ayıplı mal tanımı 6502 sayılı Kanunun 8. Maddesinde yer almaktadır. Bu duruma göre ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması durumlarında ya da objektif olarak da sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeni ile sözleşmeye aykırı olan maldır.
6502 sayılı Kanunun 8. Maddesi uyarınca (i) ambalajında, etiketinde, tanıtma ve de kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ilanlarında yer alan özelliklerinden bir ya da birden fazlasını taşımayan, (ii) satıcı tarafından ise bildirilen ya da teknik düzenlemesinde tespit edilmiş olan niteliğe aykırı olarak, (iii) muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları ise azaltan ya da ortadan kaldırılan maddi ve hukuki ya da ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı mal olarak kabul edilmektedir.
Tüketici Kime Denir
Tüketici ticari veya mesleki amaçlar dışında malı satın alan kişidir. Mesela bir oto galerisi satmak amaçlı aldığı araçta tüketici vasfına sahip değildir. Ancak internetten çocuğuna cep telefonu sipariş eden veya kullanmak için galeriden araç alan kişi tüketicidir. Şayet kişi tüketici vasfına sahip olduğu bir malı çekle dahi satın almış olsa yine de tüketici mahkemeleri ve hakem heyetlerinin görevi sona ermez. Yani tüketicinin yaptığı işlemlerde görevli merci değişmez.
Tüketicinin Aldığı Mal Ayıplı Çıkarsa Hakları Nelerdir
Satın alınan mal ya da hizmetin ayıplı olması halinde kanun tarafından tüketiciye verilmiş olanaklar bulunmaktadır. Bu olanaklardan birisi ise Tüketici tarafından kullanılması diğer haklarını kullanmaya engel olmaktadır. O nedenle hangi seçimlik hakkı kullandığınızı Satıcı’ya yöneltmeden önce bu konuda sağlıklı bir karar verdiğinizi düşünmenizi tavsiye ederiz. Tüketicinin istemesi üzerine;
- Tüketicinin satın almış olduğu ayıplı ürünün geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönebilmesi mümkündür.
- Tüketiciye satılan malı geri vermemesi durumunda ise ayıplı oranında indirim isteyebilmektedir.
- Çok fazla bir masraf gerektirmediği durumlarda ise tüm masraflar satıcıya ait olarak onarım istenebilmektedir.
- Mümkünatı var ise ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini talep edebilir.
Dönme halinde tüketici ödediği bedelin faiziyle iadesinin yanı sıra, yapmış olduğu giderlerin ödenmesini ve doğrudan zararının tazminini talep edebilecektir. Hatta öyle ki, satıcı kendisine hiçbir kusur isnat edilemeyeceğini ispatlamadıkça tüketicinin dolaylı yoldan uğradığı zararları da gidermek yükümlülüğü altına girmektedir.